Mera lättsålda däck och ingen franchise-avgift. Det var några av fördelarna som Jonathan Kuhlin såg med att byta däckkedja och huvuddäckmärke.
Jonathan Kuhlin är tredje generationen på däckverkstaden DäckBert i Kungsbacka. Han driver det tillsammans med sin pappa Jonas. Efter flera år som anslutna till First Stop lämnade DäckBert också First Stop för att bli franchisetagare hos BestDrive, som har sitt Sverige-kontor i Göteborg.
– Det var inte ett dugg krångligt att byta till BestDrive. De erbjöd bättre avtal och vi tyckte Continental var ett enklare däckmärke att sälja.
Som BestDrive-verkstad är det en viss procent av alla nya däck man säljer som måste vara Continental, i övrigt får man sälja vilka däckmärken man vill.
– Vårt huvudmärke är Continental och Gislaved och vi säljer även en del Kumho-däck.
Vilken upplever du som största skillnaden jämfört med då ni tillhörde First Stop?
– Dels är det produkterna; de finns på lagret och vi kan leverera när kunderna vill ha däcken. Vårt största problem tidigare var att allting över 17 tum var svårt att få tag i. Nu är det mycket lättare och det är snabbare leveranser. Och, som sagt, märket säljer sig själv. Jag tycker också att vi får mer stöd inom flera områden som franchisetagare hos BestDrive.
Har det varit några konstigheter för er gentemot kunderna i och med att ni bytte namn och logotyp?
– Inte alls. Det har bara varit positiva reaktioner. Nu ser det väldigt proffsigt ut. First Stop-fasaden var också fin, men den starka färgkombinationen i BestDrives logga syns ju väldigt bra.