Korrekt däcktryck avgörande för bilen

Rätt däcktryck ger både mer lättrullade och säkrare däck. Dessutom ger det bilen som helhet bättre bränsleekonomi – och är därmed också snällt mot plånboken.

Men hur vet man att man har rätt lufttryck i däcken – och hur kollar man det? Och vilka risker finns det med att köra med för lågt däcktryck?

Vilket däcktryck är rätt?

Det finns inget unisont lufttryck som gäller för alla däck och bilar. Vad som är rätt däcktryck för dina däck finns specificerat av fordonets tillverkare, vilket återfås i dokumentationen som följde med bilen och i vissa fall också på det klistermärke som finns på insidan av bildörren. Är du osäker på vilket däcktryck som gäller för din bil finns vi på BestDrive självklart också tillgängliga för att hjälpa dig med detta.

Vad innebär relativt däcktryck?

Däcktrycket är relativt, vilket innebär att det finns ett förhållande mellan väder- och temperatur som man måste ta hänsyn till när man ska fastställa lämpligt tryck. Vi rekommenderar därför alltid att du mäter däcktrycket i kallt tillstånd. Om däcken är varma (t.ex. efter 5 km körning) förändras nämligen trycket, vilket kan göra att du ställer in ett felaktigt däcktryck.

Lastar du bilen tungt kan du också behöva justera däcktrycket för att kompensera för den ökade vikten, annars riskerar du att både slita mer på däcken och öka din bränslekonsumtion.

Vilka är riskerna med för lågt däcktryck?

Det finns flera risker med att köra med för lågt däcktryck. Faktum är att för lågt lufttryck i däcken är en av de vanligaste orsakerna till vad som senare blir trasiga eller förstörda däck. Lågt lufttryck i däcken försämrar till exempel däckens våtgrepp, stoppsträcka och ger också ökad bränsleförbrukning. Det är därför både viktigt för din säkerhet och för dina medtrafikanter att du kör med rätt lufttryck i däcken.

Att köra med för högt däcktryck i tron att det ska maximera bränsleeffektiviteten är dock att skjuta sig själv i foten. Det ger nämligen i sin tur sämre grepp mot vägbanan och sliter också ut däcken fortare. Summasummarum är att det är viktigt att hålla sig inom ramen för rätt däcktryck för just din bil.

Hur mäter jag däcktrycket?

Däcktrycket kan du mäta på olika sätt. Du kan t.ex. använda dig av en lufttrycksmätare, men du kan självklart också alltid vända dig till din lokala BestDrive-verkstad så hjälper de dig att mäta trycket.

TPMS – Modern däcktrycksövervakning!

Den senaste tekniken med TPMS (Tire Pressure Monitoring System) har revolutionerat all teknik för däcktrycksmätning. Genom TPMS kan föraren snabbt få information om befintligt däcktryck på bilens instrumentpanel.

Det finns två typer av TPMS-system:

  Sensorer som sitter i hjulet, t.ex. i ventilen eller på insidan i däcket.
Bilen mäter rullmotståndet från hjulen (dvs. inga sensorer används)

Från och med 2014 blev det av miljöskäl EU-krav på att alla bilar ska utrustas med TPMS.

Har du inte TPMS på din bil idag finns det möjlighet att köpa sådana system i efterhand även för äldre bilar för att det skall bli lättare för dig att hålla koll på lufttrycket i dina däck.

Behöver du hjälp med något kring bilens däcktryck eller har andra funderingar? Besök gärna din lokala BestDrive-verkstad så kan de hjälpa dig.