Att hjulen är obalanserade märks inte alltid av direkt. Men det leder till mindre kontakt mellan däcket och vägytan och innebär ett riskmoment vid högre hastigheter eftersom ditt fordons styrförmåga försämras och du riskerar att utsättas för oönskade rörelser från fordonet i form av ryckighet. Obalanserade hjul är helt enkelt ett riskmoment du vill undvika. Att balansera hjulen är heller inte särskilt dyrt med tanke på vad man som förare sparar.
När du skiftar hjul bör du alltid göra en däckbalansering. Känner du att bilen skakar, är ostadig på vägen eller rullar ojämnt på något sätt indikerar det att en balansering behövs. En obalans om 10 g vid 100 km/h ger en centrifugalkraftseffekt om 2,5 kg.
Lär dig känna igen om du har obalans i hjulen
Du kanske känner igen symtomen: en ratt som skakar eller vibrerar främst i hastigheter mellan 80 – 100 km/h.
Vad blir konsekvenserna av obalans i däcken?
När däcken rullar obalanserat innebär detta ett onödigt högt och ojämnt slitage på däcken. Det märks som bulor och vågor i mönstret. Samtidigt som slitaget ökar på däcken ökar även slitaget på bilens stötdämpare och kringliggande lager och leder. Obalansen färdas helt enkelt från däcken till fjädringen. När du kör som vanligt påverkas endast din komfort men om du ställs inför en farlig situation och tvingas väja riskerar du ditt eget liv.
Hör gärna av dig till oss
Vill du ha hjälp med att balansera dina däck eller har andra funderingar är du alltid välkommen att besöka oss.