Lär dig tolka varje däckmärkning rätt!
Om du studerat dina däck har du säkert upptäckt en rad beteckningar som vid första anblick kan verka svårtolkade – och onödiga att känna till. Dessa däckmärkningar berättar dock en hel del om dina däck. Välkommen till vår guide om däckmärkning som enkelt hjälper dig att tolka det rätt!
Vilken är den viktigaste uppgiften på ett däck?
Den viktigaste däckmärkningen är onekligen storleken. Denna däckmärkning är bra att känna till framförallt när man ska byta däck, exempelvis om man vill ha ett bredare/smalare däck och då vill få en uppfattning om skillnad i rullomkrets (ett mått som får förändras max +-5 %).
Däckstorleken anges med en siffer- och bokstavskombination – exempelvis:
225/50 R 17 98 H där
225 = däckets bredd (angett i millimeter)
50 = däckets profilförhållande (däckets höjd * 65 % av tvärsnittsbredden)
R = däckets konstruktion, radialdäck
17 = fälgens storlek (diametern – angett i tum)
98* = belastningsindex
H** = hastighetsklass
* Däckets belastningsindex berättar hur mycket ett däck kan bära i kilo. Se komplett belastningsindextabell nedan för att se vad siffran på ditt däck motsvarar.
** T är ett exempel på däckets hastighetsklass. Det är den maximala hastighet som däcken anses tåla.
Nedan följer ett register över de vanligaste hastighetsklasserna:
Q = 160 km/h
S = 180 km/h
T = 190 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
Vilka fler däckmärkningar finns det?
Den 1 november 2012 trädde en ny EU-lag i kraft med syfte att ge konsumenter mycket mer utförlig information om såväl däcksäkerhet som däckens miljöpåverkan. Ett flertal nya symboler dök då upp på däcken som t.ex. beskriver:
– Däckens bränsleförbrukning
– Däckens prestanda vid inbromsning
– Däckens ljudnivå mm.
Läs mer om EU-märkning här
Vill du veta ytterligare mer om dessa EU-däckmärkningar är du varmt välkommen att kontakta din däckfirma.