Vad är skillnaden på sommardäck och vinterdäck och dubbdäck

Det är skillnad på vilka däck man ska använda under olika delar av året.

Sommardäck och dess egenskaper

Slitbanemönstret på ett sommardäck är mer strömlinjeformat än på ett vinterdäck, med färre räfflor för att pressa undan vatten, vilket maximerar kontaktytan mot vägen. Följaktligen har fordonet överlägsna grepp- och bromsegenskaper under torra sommarmånader.

Sommardäck har en särskild gummiförening som ger utmärkt grepp och väghållning på såväl torra som fuktiga vägar under varmare förhållanden. De har även reducerat rullmotstånd, högre bränsleeffektivitet och ger upphov till mindre vägbuller.

Dessa egenskaper – den unika gummiföreningen och enkla slitbaneutformningen – gör sommardäck olämpliga för körförhållandena på

vintern. När temperaturen sjunker under 7 °C blir gummit i däcken för hårt och skört och slitbanans utformning kan inte hantera snö eller is på rätt sätt.

Vinterdäck endast på vinterväglag

Slitbanans utformning har här djupare block som gräver sig ned i snö och is för att ge ett bättre grepp. Dessa däck har dessutom många fler mönsterkanaler. Dessa är utmärkta för att pressa undan vatten och slask från vägbanan och minskar risken för att få vattenplaning på sitt fordon.

Vinterdäck ger bra grepp på vägytor täckta av snö och is liksom på fuktiga vägar under kalla förhållanden. Slitbanans förening på ett vinterdäck innehåller mer naturgummi, så det blir inte hårt när temperaturen sjunker under 7 °C. Det förblir flexibelt i kalla klimat för att minska stoppsträckan vid en kraftig inbromsning.

Viktigt är att däck som ör avsedda för vinterklimat ska inte användas på sommaren. Gummiföreningen är för mjuk för torr asfalt, vilket gör att däcket slits ut på kortare tid och detta leder till ökat rullmotståndet och större bränsleförbrukning och vägbuller.

Källor
https://www.xn--continental-dck-dlb.se/personbil/allt-om-daeck/daeckkunskap/daecktyper